21 ژانویه 2024- در 5 سال گذشته، توسعه ی داروهای مهارکننده‌ی چک پوینت ایمنی با هدف قرار دادن آنتی‌ژن لنفوسیتT سیتوتوکسیک 4 (CTLA-4) و پروتئین مرگ سلولی برنامه‌ریزی‌شده 1(PD-1)  منجر به پاسخ های بادوام تومور در سرطان‌های مختلف شده است.

با این حال، هدف قرار دادن سیستم ایمنی می‌تواند باعث بروز عوارض جانبی مرتبط با ایمنی (irAEs) شامل عوارض در سیستم‌های اندام مختلف از جمله دستگاه گوارش (آنتروکولیت، بیماری سلیاک، گاستریت)، پوست (بثورات ماکولوپاپولار، ویتیلیگو، پسوریازیس) و کبد(هپاتیت) و همچنین واکنش های غدد درون ریز، شود.

برای ارزیابی خطر و بروز eirAEs از هر درجه و درجه ی 3 تا 5 در طی مونوتراپی با مهارکننده ی چک پوینت ایمنی (ICI) یا درمان ترکیبی با این داروها در تومورهای جامد، محققان مطالعه جدیدی را طراحی کردند که هدف آن به روز رسانی مطالعات در این متاآنالیز جامع بود.

نتایج این مطالعه که در مجله غدد درون ریز و متابولیسم بالینی منتشر شده است، نشان داد که خطر و بروز عوارض جانبی غدد درون ریزمرتبط با سیستم ایمنی(irAEs)  پس از درمان سرطان با مهارکننده های چک پوینت ایمنی (ICIs) به طور قابل توجهی افزایش می یابد. درمان با ترکیبی از مهار کننده های چک پوینت ایمنی، خطر ابتلا به eirAEs، به ویژه hypophysitis/ hypopituitarismرا افزایش می دهد.

محققان جستجوی الکترونیکی را با استفاده از PubMed/Medline،Embase  و کتابخانه کاکرین انجام دادند. مطالعات تصادفی‌ و کنترل‌شده(RCT) که eirAEs را تحت مونوتراپی ICI یا  ICIترکیبی ارزیابی می‌کردند، انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل های آماری از نرم افزار Stata نسخه 17 استفاده شد و ریسک سوگیری با استفاده از Review Manager نسخه 5.3 ارزیابی شد.69 RCT با 80 گزارش مستقل، شامل 42886 بیمار در این مطالعه وارد شدند.

یافته های کلیدی این مطالعه عبارتند از:

· این متاآنالیز برآوردهای تلفیقی زیر را به ترتیب برای نسبت خطر و نرخ بروز نشان داد: برای هر درجه از کم کاری تیروئید 7.81(فاصله اطمینان 95%، 5.68 تا 10.74، p<0.0001)و 7.64% (95%  فاصله اطمینان: 6.23 تا 9.17 ؛p<0.0001)؛ همچنین برای پرکاری تیروئید، و hypophysitis/ hypopituitarismبه طور قابل توجهی افزایش یافت.

· به طور مشابه برای نارسایی آدرنال؛ و برای دیابت وابسته به انسولین به ترتیب 1.52(95% CI، 1.07 تا 2.18، p=0.02)، و 0.087%(95% CI، 0.019 تا 0.189؛ p=0.0006).

· متارگرسیون نشان داد که ترکیبICIs (به ترتیبnivolumab به اضافه ipilimumab وdurvalumab  به اضافه ی ترملیموماب)یک عامل خطر مستقل برای هر درجه ای از hypophysitis/hypopituitarism است.

· نوعICI ، یک عامل مستقل خطر برای نارسایی آدرنال است، اما آن نوع از سرطان یک عامل خطر مستقل برایeirAE ها نیست.

محققان به این نتیجه رسیدند که خطر، مستقل از نوع سرطان، و بروز eAEs به طور قابل توجهی تحت درمان با ICI افزایش می یابد. ترکیبی ازICI ها، خطر ابتلا بهeirAE را به ویژه برای hypophysitis/ hypopituitarismافزایش می دهند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/oncology/news/immune-checkpoint-inhibitors-linked-to-greater-incidence-of-endocrine-immune-related-adverse-events-123229